مقالاتی درباره یادگیری زبان آلمانی

10 نکته برای یادگیری لغات زبان خارجی

پنجشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۹:۵۰ ق.ظ

نکات برگزیده مطلب

  • اگر به یادگیری و تمرین متعهد باشید، غیر ممکن است که چیزی را یاد نگیرید. تلاش زیاد، تمرین، و تعهد همان فرمولی است که یادگیری کلمات را برای شما ممکن می‌سازد.

چیزی که ما از دانستن آن مطمئن هستیم این است که یادگیری لغات هیچوقت تمامی ندارد. بدون توجه به اینکه در حال یادگیری چه زبانی هستید، هر روزه شاهد ظهور کلمات جدید هستیم. اغلب به کلمات جدید بی توجهی می‌کنیم و به همین خاطر انگار رغبتی به دانستن کلمات جدید نداریم.

از دیگر رو، بسیاری از ما در صددیم که کلمات و اصطلاحات جدید را یاد بگیریم. این نوشتار برای هر دو دسته از این افراد نوشته شده است؛ کسانی که می‌خواهند لغات پایه‌ی یک زبان خارجی را یاد بگیرند، و کسانی که دوست دارند دایره لغات خود را گسترش دهند. سعی کنید توجه مناسبی به روند یادگیری داشته باشید، در غیر اینصورت، تلاش شما به نتیجه‌ی مثبتی نخواهد انجامید.

1. چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید را انتخاب کنید

مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مورد این است که شما باید هدف مشخصی در ذهن خود داشته باشید. نمی‌توان همینطوری سراغ لغات رفت و آنها را یاد گرفت. چیزی که باید مشخص کنید این است که به چه دلیل یا دلایلی می‌خواهید دایره واژگان خود را گسترش دهید. اغلب ما از این موارد آگاه هستیم اما برای اینکه خروجی مثبتی داشته باشید، باید دقیق‌تر عمل کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم.

بعد از مشخص کردن هدف، سعی کنید گزینه‌هایی را پیش روی خود بگذارید. برای مثال:

  • می‌خوام صد کلمه‌ی انگلیسی مرتبط با تجارت را تا آخر ماه یاد بگیرم.
  • می‌خوام تا آخر سال یاد بگیرم که به زبان چینی بتونم جمله نویسی کنم.

هدف خود را مشخص کنید و آن را به روی کاغذ بیاورید. انجام این کار کمک شایانی به شما می‌کند، و با نگاه کردن به آن در طول مسیر یادگیری از حواشی و مسیرهای انحرافی دوری می‌کنید.

 

2. کشف کنید چه نوع یادگیرنده‌ای هستید

معمولا سه نوع یاد گیرنده داریم: بصری، شنوایی و حرکتی (kinesthetic). هر کدام از این یاد گیرنده‌ها اطلاعات را به شیوه‌ی مشخصی پردازش می‌کنند. به خاطر داشته باشید، هر کدام از ماها ممکن است ترکیبی از هر سه نوع را داشته باشیم، اما باید یکی را به دیگر گزینه‌ها ارجعیت دهیم.

  • یاد گیرنده‌هایی که از نظر حافظه‌ی تصویری قوی هستند و اغلب خاطرات و افکار خود را با تصاویر به خاطر دارند، بهتر است بر ایجاد تصاویر کلماتی که می‌خواهند یاد بگیرند تمرکز کنند.
  • افرادی که از نظر شنوایی قوی هستند بهتر است بر فایلهای شنیداری تمرکز کنند. اگر از این نوع افراد هستید، به جای خواندن و مطالعه، بهتر است یادگیری را از طریق شنیدن پیگیری کنید.
  • افرادی که از نظر حرکتی قوی هستند، معمولا کاری که «احساس می‌کنند درست است» را انجام می‌دهند. پردازش در این افراد اغلب بصورت ناخوداگاه صورت می‌گیرد، اما چیزی از درون به آنها می‌گوید که می‌دانند شیوه‌ای که انتخاب کرده‌اند درست است!

بعد از اینکه سبک خود را تشخیص دادید، سعی کنید بر جنبه‌های یادگیری زبان و لغات تمرکز کنید؛ ذهن خود را برای یادگیری آماده و تمرکز پیدا کنید.

3. از کاغذهای چسپان برای یادداشت برداری استفاده کنید

یادداشت‌های چسپان یک ابزار قدرتمند برای یادگیری هستند. هر وقت نیاز داشتید که کلمه‌ی مهمی را به خاطر بیاورید، آن را بر یک کاغذ چسپان بنویسید و جایی که در معرض دید شما باشد آن را بچسپانید.

این استراتژی معمولا بسیار عالی جواب می‌دهد. هر وقت چیزی را یادداشت می‌کنید، ذهن شما روی آن تمرکز می‌کند. بعلاوه، از آنجایی که بسیاری کلمات بر ذهن ناخودآگاه شما تاثیر می‌گذارند، هر زمانی که آن کلمه را بر روی کاغذ چسپان می‌بینید ذهن شما بیدار می‌شود و آن را به خاطر می‌آورد.

4. هر روز یک لغت یاد بگیرید

یادگیری یک لغت در روز شاید به نظر برسد برای بچه‌های با جنب و جوش مناسب باشد. این استراتژی نیازمند تلاش و انگیزه‌ی آنچنانی نیست. یک عادت موثر است که اگر به درستی انجام شود، در دراز مدت حجم بزرگی از کلمات و اطلاعات را در ذهن شما جای می‌دهد.

اگر به خودتان باور دارید که می‌توانید بهتر عمل کنید، هر روز دو کلمه یاد بگیرید. این کار باعث تغییر بزرگی در روند یادگیری شما خواهد داشت. بهش فکر کنید: 365 روز ضرب در 2. این یعنی تقریبا 700 کلمه در سال!

5. تا جایی که می‌توانید بخوانید

با خواندن متوجه می‌شوید که کلمات و عبارات سخت چگونه ساخته می‌شوند، شما اصطلاحات و عبارات گوناگون را یاد می‌گیرید و دایره واژگان شما به مرور بزرگتر و بزرگتر می‌شود. یادداشت برداری کنید و معانی کلمات و عبارات را هم مرور کنید.

6. فیلم سینمایی را همراه با زیرنویس ببینید

شاید گذاشتن زیر نویس کمی مزاحم باشد، بخصوص زمانی که زیرنویس‌ها به زبان مادری شما باشند. اما، اگر هدف شما بهبود مهارت‌های لغوی است، بهتر است فیلم را با زیرنویس ببینید.

جدای از این مسئله که زیر نویس را به زبان خود یا به زبان خارجی بخوانید، بسیاری از این عبارات در ذهن شما باقی خواهند ماند.

زمان نگاه کردن به فیلم‌ها و خواندن زیرنویس‌ها، عموما نیازی نیست که به دنبال معانی کلمات و عبارات مختلف در جای دیگر بگردید. چرا؟ چون در لحظه با توجه به اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد متوجه معانی آنها خواهید شد.

7. ارتباط برقرار کنید

دوست دارید کلمات را سریع به یاد بیاورید؟ آنها را به چیزی که دسترسی به آن آسان است وصل کنید. همانطور که قبلا گفتیم، شما باید دریابید که چه نوع آدمی از نوع یادگیری هستید (شنیداری، بصری یا حرکتی). زمانی که این را فهمیدید، سعی کنید کلمات متفاوت را به موارد مشابه خودشان لینک کنید. برای مثال، اگر یک یاد گیرنده‌ی بصری هستید، می‌توانید تصاویری در ذهن خود ترسیم کنید و آنها را به تمام کلماتی که می‌خواهید یاد بگیرید وصل کنید.

8. همیشه یک دیکشنری در دسترس داشته باشید

میشل آستین می‌گوید:«امروزه، یادگیری یک زبان جدید یا تقویت مهارت‌های لغوی و گرامری از همیشه ساده‌تر و راحت‌تر است. چند دهه قبل، نه اینترنتی وجود نداشت، نه گوشی‌ همراهی و نه دیکشنری آنلاینی. شما باید از این ابزارها به نفع خود استفاده کنید«.

یک اپلیکیشن دیکشنری روی گوشی خود دانلود کنید و به دنبال کلماتی بگردید که معنی آها را نمی‌دانید. هر زمان که مورد جدیدی یافتید، آن را در لیست خود بنویسید. زمانی که در صف اتوبوس هستید، از دیکشنری دنبال معانی آنها بگردید.

9. با کلمات به تازگی یاد گرفته جملات جدید بسازید

بعد از یادگیری کلمات جدید، باید آنها را در عمل یاد بگیرید. سعی کنید با استفاده از کلمات جدید جمله بسازید. آنقدر جمله بسازید تا زمانی که حس می‌کنید که کلمه را واقعا یاد گرفته‌اید.

دانستن معنی یک کلمه و کسب توانایی تلفظ آن به معنی آن نیست که در ذهن شما ماندگار شده است. زمانی که توانستید بطور منطقی آن را در گفتار و مکالمات بکار ببرید، یعنی کلمه را کامل یاد گرفته‌اید.

10. تمرین، تمرین و تمرین!

تمرین مداوم کلید اصلی رسیدن به موفقیت است. اگر به کاری که انجام می‌دهید تعهد داشته باشید، اگر سخت برای آن تلاش کنید، و اگر بطور مستمر آن را به تمرین بگذارید، هرچه بهتر و بهتر آن را در ذهن خود ماندگار می‌کنید. یادگیری یک زبان جدید مستلزم صرف زمان است. بهبود و تقویت مهارت‌های زبانی نیز نیازمند زبان است. هیچوقت عجله‌ای برای یادگیری نداشته باشید.

تمرین، تمرین و تمرین! سپس منتظر نتیجه باشید.

جمع‌بندی

یادگیری لغت اغلب یک کار سخت و وقت گیر است، اما چیزی نیست که غیر ممکن باشد. همیشه هدفی پشت انجام هر کاری وجود دارد. شما ممکن است به دنبال کلمات مرتبط با حوزه‌ای هستید که به آن علاقه دارید، یا اینکه می‌خواهید به چین سفر کنید، ازینرو هدف خود را تعیین کنید و سپس دنبال یادگیری بروید.

اگر به یادگیری و تمرین متعهد باشید، غیر ممکن است که چیزی را یاد نگیرید. تلاش زیاد، تمرین، و تعهد همان فرمولی است که یادگیری کلمات را برای شما ممکن می‌سازد.

منبع: فرید لینگو

  • sahar62 heidari

نظرات  (۲)

  • صادق علیخانی
  • سلام 

    وبلاگ زیبا و خوبی دارید.
    خوشحال میشم به وبلاگ من هم سر بزنید

     

    با افتخار وبلاگتون رو دنبال میکنم 

    خوشحال میشم شماهم اینکارو انجام بدین
     

    http://alikhani98.ir

    بسیار مقاله ارزشمند و دارای مطالب مهمی بوده اما جای یادآوری داره یادگیری زبان با پادکست امروزه اهیمت زیادی پیدا کرده است همچنین لغت اموزی از راه دور و گرامر اموزی پیشرفته در دنیای امروز جای خودشو بین جوانان باز کرده ایران بریتانیا با توجه به اهمیت این موضوع شرایطی فراهم کرده که سریع بیاموزیم لذت ببریم و سریع ازمون انلاین بدیم. لطفا از این وبسایت دیدن کنید.https://iranbritish.com/

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی